Dergiler / Legal Mali Hukuk Dergisi / 2016 / Cilt: 12 - Sayı: 135

TAŞINMAZ VE İŞTİRAK HİSSELERİ SATIŞLARINDA KURUMLAR VERGİSİ VE KATMA DEĞER VERGİSİ İSTİSNASI

(EXCEPTION OF CORPORATE AND VALUE ADDED TAX IN THE SALES OF IMMOVABLE AND AFFILIATE SHARE)

Sayfa
861–873
DOI
—

Özet

Kurumların sermaye yapılarını güçlendirmek, finansman zorluklarını gidermek ve bağlı ekonomik değerlerin etkin kullanımını sağlamak amacıyla getirilmiş olan taşınmaz ve iştirak hissesi satış kazancı istisnası, 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu 5/1-e maddesinde düzenlenmiş ve 21.06.2006 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Söz konusu istisna elde edilen kazancın en fazla %75’lik kısmına uygulanabilecek olup mükelleflerce istenilmesi halinde daha düşük bir oranda da istisnadan faydalanma imkanı bulunmaktadır. Kurumlar Vergisi kanununda yer alan istisnadan yararlanma şartlarının bir kısmına benzer şartlar 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu’nun 17/4-r maddesinde yer almakta olup kurumların aktiflerine kayıtlı iştirak hissesi ve taşınmazların satışında KDV hesaplanmayacağı, istisna kapsamında teslim edilen kıymetlerin iktisabında yüklenilen ve teslimin yapıldığı döneme kadar indirim yoluyla giderilemeyen katma değer vergisinin de teslimin yapıldığı hesap dönemine ilişkin gelir veya kurumlar vergisi matrahının tespitinde gider olarak dikkate alınabileceği hüküm altına alınmıştır.

Abstract

Immovable and affiliate share sales revenue exception which entered into force on 21.06.2006 is arranged under article 5/1-e of the 5520 No. Corporate Tax Law to strengthen the capital structure, to resolve financial difficulties of the Corporations, and to ensure the efficient use of economic values. In addition, exception can be applied to a maximum of 75% of the profits obtained from ımmovable and affiliate share sales revenue and also taxpayers can benefit from the exemption at a lower rate when it is requested. Article 17/4-r at Value-Added Tax Law No. 3065 has similar requirements with above-mentioned exception and according to this regulation value-added tax is not calculated at corporations’ ımmovable and affiliate share sales. In addition to this, value added tax within the scope of the exemption that was reduced at the acquisition of the assets and also couldnt be reduced untill delivery of assets can considered as an expenditure in the detection of income or corporate tax at financial year when delivery is performed.