Journals / Süleyman Demirel Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi / 2020 / Cilt: 10 - Sayı: 2

VALUE ADDED TAX EXEMPTION IN THE FORCED SALE BY AUCTION OF INSTITUTIONS FOR THE IMMOVABLE PROPERTY FOR TWO YEARS PERIOD

KURUMLARIN AKTİFİNDE İKİ YIL SÜREYLE BULUNAN TAŞINMAZLARIN CEBRİ İCRAYOLUYLA SATILMASI DURUMUNDA KATMA DEĞER VERGİSİ İSTİSNASI

Pages
195–218
DOI
—

Abstract

According to Value Added Tax Article 17/4-r, if the immovable property belongsto the institutions of debtor for two years, the forced sale is exempt from value addedtax. For this, the conditions in the Value Added Tax Act must be fulfilled. Whether theseconditions are fulflled should be evaluated by the enforcement and bankruptcydepartment. If no value added tax exemption is applied, the buyer may request therefund of the money; also third parties may sue the annulment of the tender. In thisstudy, the conditions of the value added tax exemption, the results of its application andnon-application are examined.

Özet

Katma Değer Vergisi Kanunu m. 17/4-r’ye göre, borçlu kurumun aktifinde iki yıl süreyle bulunan taşınmazların satılması halinde, bu satış işlemi katma değer vergisinden istisnadır. Katma Değer Vergisine ilişkin düzenlemeler ve bu konudaki yargı kararlarına göre, satışın cebri icra yoluyla yapılması halinde de anılan istisna uygulanır. Bununla birlikte istisnanın uygulanması için kanunda aranan şartların yerine gelmesi gerekmektedir. Bu şartların yerine gelip gelmediği satışı yapan icra ve iflas organı tarafından değerlendirilmelidir. Katma değer vergisi istisnasının uygulanmaması nedeniyle ihale alıcısından haksız olarak vergi alınması halinde, bu paranın iade edilmesi mümkün olduğu gibi, üçüncü kişilerin bu sebebe istinaden ihalenin feshini talep olanağı mevcuttur. Bu çalışmada katma değer vergisi istisnasının cebri icra yoluyla satışta uygulanma şartları, uygulanması ve uygulanmamasının sonuçları incelenmiştir.