Dergiler / Legal Mali Hukuk Dergisi / 2015 / Cilt: 11 - Sayı: 124

GAYRİMENKUL SERMAYE İRATLARININ VERGİLENDİRİLMESİ

(TAXATION OF REAL ESTATE CAPITAL REVENUES)

Sayfa
59–92
DOI
—

Özet

Gayrimenkul sermaye iratlarının mahiyetine ve tespitine ilişkin hükümler, Gelir Vergisi Kanununun 70 ila 74'üncü maddeleri arasında bulunmaktadır. Söz konusu gelirler, sahip olunan mal ve hakların çeşitli şekillerde kullandırılması (kiraya verme, intifa hakkının kullandırılması vb. gibi) yolu ile elde edilen iratlardan oluşmaktadır. Diğer gelir unsurlarında olduğu gibi gayrimenkul sermaye iratları da esas olarak safi tutarları üzerinden vergilendirme işlemlerine tabi olmaktadır. Gayrimenkul sermaye iratlarında safi irat; gayrisafi irattan bu iradın elde edilmesi ve idame ettirilmesi için yapılan giderler indirilmek suretiyle bulunur. Tahsil esasının geçerli olduğu gayrimenkul sermaye iratlarında gayrisafi hasılattan indirilecek olan giderler; gerçek usul ve götürü usul olmak üzere iki kategoride düzenlenmiş ve bu şekilde daha kolay uygulanabilir bir sistem tasarlanmıştır. 2014 takvim yılında elde edilen gayrimenkul sermaye iratlarının beyan edilmesinde dikkat edilmesi gereken hususların başında konut kira gelirleri için Gelir Vergisi Kanununun 21inci maddesinde öngörülmüş olan istisna gelmektedir. 6322 sayılı Kanun ile yapılan değişiklikle yeni sayılabilecek bir uygulama olması nedeniyle anılan hükümden farklı sonuçlar çıkarılarak yanlış uygulamaların yapılması muhtemeldir. Bu itibarla kira geliri elde edenlerin bu gelirlerini eksiksiz ve doğru bir şekilde beyan etmeleri, verecekleri beyannamelerde konuya ilişkin hesaplamaları doğru bir şekilde yapmaları ve beyannamelerini süresi içerisinde vermeleri büyük önem arz etmektedir.

Abstract

Laws regarding the nature, and evaluation of real estate capital revenues, are regulated between articles 70, and 74 of the Income Tax Law. Respective incomes come from revenues obtained through different ways of using the property owned (renting; letting somebody use his /her right of usufrucht, etc.) , and rights attached to it. Similar to other income elements, real estate capital revenues are also principally subject to taxation based on their net amount. In real estate capital revenues, net income is calculated by substracting the expenses for obtaining, and sustaining this income, from the gross income. Under the real estate capital revenues based on collection, expenses which shall be substracted from the gross income are regulated in two categories: exact expense method, and lump sum expense method. Through this way, a much easier system of application has been envisioned. The most important aspect worthy of attention while declaring the real estate capital revenues for the 2014 calendar year, is the exception that would be applied to real estate rental income, regulated under article 21 of the Income Tax Law. It is a fairly new application created through an amendment to Law Number 6322; therefore it would be possible to lead to wrong applications, through falty interpretations of this amendment. For this reason, it is of utmost importance that the people who would be receiving rental income revenues, to declare this income without any reservations, and truthfully; to make their respective calculations truthfully on their tax statements, and to send their statements within their legal time periods.