Dergiler / Legal Mali Hukuk Dergisi / 2014 / Cilt: 10 - Sayı: 116
GEÇİCİ VERGİNİN HESAPLANMASI BEYANI MAHSUBU VE ÖZELLİK ARZ EDEN HUSUSLARI
- Sayfa
- 89–101
- DOI
- —
Özet
Gerçek usulde gelir vergisine tabi ticari kazanç sahipleri ile serbest meslek kazanç sahipleri ve kurumlar vergisi mükellefleri, cari dönemin kazancı üzerinden hesaplanan vergiden mahsup edilmek üzere, geçici vergiyi öderler. Bu mükellefler, vergilendirme dönemleri itibariyle ge- çici vergiye tabi kazançlarının belirlenmesinde, ticari veya mesleki kazancın tespitine ilişkin olarak Gelir Vergisi Kanununda yer alan hü- kümlere uymak zorundadır. Ayrıca bu vergiye ilişkin kazançların hesaplanmasında dönemsellik ilkesi ve Vergi Usul Kanununun değerlemeye ilişkin hükümlerine de uyulması gerekmektedir. Üçer aylık dö- nemler halinde tahakkuk ettirilerek tahsil edilen geçici vergi, yıllık beyanname üzerinden hesaplanan gelir/kurumlar vergisinden mahsup edilir. Mahsup edilemeyen tutar mükellefin diğer vergi borçlarına mahsup edilir. Bu mahsuplara rağmen kalan geçici vergi tutarı o yılın sonuna kadar yazılı olarak talep edilmesi halinde ret ve iade edilir.
Abstract
Under current procedure, business owners who are oligated to pay income tax, self-employed tax payers, and institutional tax payers, they all pay advance tax, which is based on a deducion from the calculation of current period profits. When calculating their periodical income that would fall under advance tax, all of these tax payers are under an obligation to abide by the provisions of the Income Tax Law. Moreover, when calculating the income that would fall under this tax, the tax payers are obligated to abide by the principle of periodics, and the evaluation provisions of the Tax Procedure Law. Advance tax is accrued and collected for three-month periods; and it is deducted from the income/institutional tax based on a yearly calculation of tax return. The amount that could not be deducted, would be added to the other tax debts of the tax payer. Any residual amount money after these deductions, would either be denied, or returned if the tax payer requests it in writing until the end of that tax year.