Dergiler / Legal Mali Hukuk Dergisi / 2013 / Cilt: 9 - Sayı: 101

TASARRUFU KISITLANAN GAYRİMENKULLERİN KURUMLAR VERGİSİ KANUNUNDA YER ALAN DEVİR, BÖLÜNME VE KISMİ BÖLÜNME İŞLEMLERİ YOLUYLA DEVRİNDE EMLAK VERGİSİ

(TAXATION OF REAL PROPERTY BURDENED WITH USAGE RESTRICTIONS, DURING ITS TRANSFER BY DIVISION, AND PARTIAL DIVISION, REGULATED UNDER CORPORATION INCOME TAX ACT)

Sayfa
11–21
DOI
—

Özet

1319 sayılı Emlak Vergisi Kanununun 30. maddesine göre tasarrufu kısıtlanan bina, arsa ve arazinin vergisi, kısıtlama devam ettiği sü- rece 1/10 oranında tahsil olunacak, kısıtlamanın devam ettiği sürede tecil edilen verginin 9/10'u bina, arsa veya arazinin satılması, istimlâki veya hibe yoluyla ahara devir ve temliki halinde, tahsilât zamanaşımına uğ- ramamış olanları muaccel hale gelecektir. Tasarrufu kısıtlanmış bir gayrimenkulün Kurumlar Vergisi Kanunu kapsamındaki devir, bölünme ve kısmi bölünme işlemleri çerçevesinde devri halinde Emlak Vergisi Kanununun aradığı anlamda bir satış söz konusu olmadığı için tecil edilen verginin 9/10unun muaccel oldu- ğundan bahsedilemeyecektir. Çünkü kurumların yeniden yapılandırma işlemleri çerçevesinde malvarlığının devri, devreden kurumun bilançosunda yer alan değer üzerinden gerçekleşmekte ve karşılık olarak devralan kurumun hisseleri verilmekte olup, rayiç bedel üzerinden gerçekle- şen bir satış söz konusu değildir. Bu makalede tasarrufu kısıtlanan gayrimenkullerin 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanununda yer alan devir, bölünme kısmi bölünme yoluyla devrinde vergilendirme konusunda nasıl bir yol izleneceği, verginin muaccel hale gelip gelmeyeceği hususları irdelenmiştir. Örneğin birleşme amacıyla dağılan şirketin ortakları, devralan şirketin ortağı haline gelmekte ve dağılan şirketin malvarlığı ile ortakları arasındaki dolaylı hukuki ilişki devralan şirket bünyesinde devam etmektedir. Bu bağlamda bir satıştan bahsedilemeyecektir. Bu nedenle devir ve bölünme işlemlerinde tasarrufu kısıtlanan gayrimenkulün Kurumlar Vergisi Kanunu kapsamında devrinde tecil edilen verginin muaccel hale geldiğinden bahsetmek mümkün değildir.

Abstract

Under article 30 of real estate Act No. 1319, edifice, plot of land, and rural land under usage restrictions, will be taxed 1/10 as long as the restriction period continues. 9/10th of the tax that accrues during the restriction period will be due in the event of sale, expropriation, gratuitous transfer to the third parties, or conveyance of edifice, plot of land, or rural land. Taxation of Restricted Usage Real Property, during its Transfer by Division, and Partial division as it is regulated under corporation income tax Act. Since these type of procedures would not constitute a sale under the Real Estate Tax Act, it will not be possible to say that 9/10 of the tax is due. In this article we examine the procedures involved in taxation of edifice, plot of land, and rural land burdened with usage restrictions regulated under article 30 of Real Estate Act No. 1319. We also examine, whether the taxes would be due or not. For example, when a business is dissolved for the purpose of a merger, its partners would become the partners of the business that takes over. And the indirect legal relationship between the assets of the dissolved business and its partners would continue under the auspices of the business that took over. This does not constitute a sale. Therefore, during the transfer and division of real property burdened under restrictions, taxes under Corporation Income Tax Act could not be due.