Dergiler / Legal Mali Hukuk Dergisi / 2014 / Cilt: 10 - Sayı: 120
TÜRK TİCARET KANUNU'NA GÖRE LİMİTED ŞİRKETLERDE TİCARÎ DEFTER VE BELGELERİ SAKLAMA YÜKÜMLÜLÜĞÜ
- Sayfa
- 45–54
- DOI
- —
Özet
Defter ve belgelerin belirli bir süre saklanması hususu, hem 213 sayılı Vergi Usul Kanununda hem de 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununda düzenlenmiştir. Saklanması zorunlu olan defter ve belgelerin bir kısmına her iki Kanunda da yer verilmiş, ancak saklama süresi her iki Kanunda farklı olarak düzenlenmiştir. 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununa göre, limited şirketler tutulması zorunlu olan defterler ile bu defterlere yapılan dayandığı belgelerin ve yine Kanunun zorunlu tuttuğu diğer birtakım evrakın saklanmaması hali için ise yüklü miktarda adlî ve idarî para cezası öngörülmüştür. Uygulamada Vergi Kanunlarına ağırlık verilmesi nedeniyle, defter ve belgelerin saklanması noktasında da, tacirler tarafından genelde Vergi Usul Kanunu esas alınmakta, saklama süresinin TTKda daha uzun öngörülmüş olması nedeniyle anılan yü- kümlülüğün ifasında birtakım aksaklıklara sebep olabilmektedir. Bu çalışmada, 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununa göre limited şirketler tarafından saklanması zorunlu olan ticarî defterler ve belgeler ile saklama yükümlülüğüne uyulmaması halinde uygulanacak olan cezalar ele alınmaktadır.
Abstract
Obligation of preserving the commercial books and documents for a certain period was held both in the Tax Procedure Law No. 213 and the Turkish Commercial Code (TCC) No. 6102. But the period of the preservation is arranged differently in each Act. Judicial and administrative fines are foreseen by the TCC for those limited liability companies which dont obey these regulations. But, as the priority is given to tax codes in practice, the regulations of the Tax Procedure Law are usually taken into consideration by the merchants. Thus, obligations brought by the TCC may sometimes be violated by the merchants. In this study, we aim to explain the commercial books and documents that must be preserved by the limited liability companies and fines to be applied for the failure to comply with this obligation, in accordance with the new Turkish Commercial Code.