Dergiler / Legal İş Hukuku ve Sosyal Güvenlik Hukuku Dergisi / 2016 / Cilt: 13 - Sayı: 49
ÇALIŞANLARIN DOĞUMA BAĞLI HAKLARINDA NE DEĞİŞTİ?
- Sayfa
- 161–178
- DOI
- —
Özet
Çalışma hayatının bütün alanlarında aktif rol oynayan kadın işçilerin, doğuma bağlı haklarıyla ilgili olarak 1936 yılında yürürlüğe giren 3008 sayılı ilk İş Kanunundangünümüze kadar tarihi süreç içerisinde olumlu yönde gelişmeler yaşanmıştır. 3008 sayılı Kanunda "doğumdan önce üç ve doğumdan sonra üç hafta olmak üzere altı haftalık analık izin süresi", 31 yıl sonra yürürlüğe giren 931 sayılı ikinci İş Kanununda, bu Kanunun Anayasa Mahkemesince şekil yönünden iptal edilmesi üzerine, 1475 sayılı İş Kanununda, "doğumdan önce altı ve doğumdan sonra altı hafta olmak üzere on iki haftalık sürelerde" kadın işçilerin çalıştırılmaması esası benimsenirken,halen yürürlükte olan 4857 sayılı Kanununda da, "kadın işçilerin doğumdan önce sekiz ve doğumdan sonra sekiz hafta olmak üzere toplam on altı haftalık sürelerde çalıştırılmamaları kabul edilmiştir.
Abstract
Positive developments have been provided during the historical process since Labour Law No. 3008 came into force in 1936 regarding the rights attached to birth of women employees who play an active role in all areas of working life. In the Law No. 3008, regulation of 'maternity leave for 3 weeks before and 3 weeks after the birth, 6-weeksperiod in total' had been adopted. Upon the Constitutional Court's procedural control and cancellation of second Labour Law No. 931which came into force after 31 years, regulation of 'maternity leave for 6 weeks before and 6 weeks after the birth, 12-weeks-period in total' had been adopted in Labour Law No. 1475. In the Labour Law No. 4857, which is still in effect, the regulation of 'maternity leave for 8 weeks before and 8 weeks after the birth, 16-weeks-period in total' is adopted.