Dergiler / Legal Mali Hukuk Dergisi / 2015 / Cilt: 11 - Sayı: 125
KATMA DEĞER VERGİSİ GENEL UYGULAMA TEBLİĞİ NE GÖRE TÜRKİ YE'DE İKAMET ETMEYEN YOLCULARA TANINAN KDV İSTİSNASI (YOLCU BERABERİ EŞYA İSTİSNASI) UYGULAMASINDA SON DURUM
- Sayfa
- 53–68
- DOI
- —
Özet
Ülkemizde uygulanmakta olan Katma Değer Vergisi Kanununda Varış Ülkesinde Vergilendirme (Destinasyon İ lkesi) benimsenmiş tir. Bu ilkeye göre mal ve hizmetler nihai olarak tüketildiği ya da faydala- nıldıkları ülkede katma değer vergisine tabi tutulmalıdır. Türk Katma Değer Vergisi Kanununda destinasyon ilkesine uygun olarak mal ve hizmet ihracatı katma değer vergisine tabi bulunmamaktadır. Bu nedenle Türkiyede ikamet etmeyenlerin Türkiyeden satın alıp kendi ülkelerine götürdükleri mallar üzerindeki katma değer vergisi yükünün ortadan kaldırılması destinasyon ilkesinin bir gereğidir. Kısaca yolcu beraberi eş ya istisnası olarak ifade edilen bu istisna uygulaması ile ilgili yasal düzenleme Katma Değer Vergisi Kanununun 11. maddesinin 1/b ben- dinde yapılmış tır. Bu düzenlemeye göre; Türkiyede ikamet etmeyen yolcular Türkiye dış ına götürecekleri malları satın alırken katma değer vergisi ödenmekte, fakat daha sonra ödenen bu katma değer vergisi ma- lın gümrükten çıkı ı sırasında iade edilmektedir.
Abstract
Under the Added Value Tax Law applicable in Turkey, Taxation at the Destination Point (Destination Principle) has been adopted. According to this principle, goods, and services must be taxed at the destination country, where they shall be finally consumed, or benefitted from. In accordance with the principle of destination, there is no value added tax on export of goods, and services under the Turkish Added Value Tax Law. Therefore, lifting off the burden of added value tax on the goods purchased, and taken to the home country by the non- residents, is by operation of the principle of destination. This regulation named Accompanying Baggage Exemption in brief, is regulated under Article 11, subsection 1/b of the Added Value Tax Law. Under this law, passengers who do not reside in Turkey, pay added value tax for the items they purchase, but the amount of this value added tax is reimbursed to them at the time of going through customs.