Dergiler / Legal Mali Hukuk Dergisi / 2016 / Cilt: 12 - Sayı: 138

İNDİRİMLİ ORANA TABİ İŞLEMLERDE İADE UYGULAMASININ SİSTEMATİĞİ

SYSTEMATICS OF REFUND APPLICATION OF PROCESSES SUBJECT TO DISCOUNT RATE

Sayfa
1773–1797
DOI
—

Özet

Katma Değer Vergisi Kanunu'nun 28'inci maddesi uyarınca, katma değer vergisi oranı, vergiye tabi her bir işlem için % 10 olarak belirlenmiştir. Ancak aynı madde de bu oranın %1 ila %40 arasında değiştirilebileceğine dair düzenleme yapılmış, değiştirme yetkisi de Bakanlar Kuruluna verilmiştir. Bakanlar Kurulunun bu yetkisini kullanması sonucu farklı KDV oranlarına tabi mal teslimleri ve hizmet sunumları gerçekleşmiştir. Bu durum katma değer vergisinin temel dayanağı olan vergi indirim sisteminin, indirimli orana tabi işlemlerde bulunan mükellefler açısından normal oranda vergi tutarlarına göre düşük oranda işlemlere bağlı olarak verginin aktifleşmesine neden olmuştur. İndirimli orana tabi mal teslimi ve hizmet ifalarında bulunan mükelleflerin aleyhine gerçekleşen bu durumun olumsuzluklarını gidermek adına kanun koyucu KDVK'nun 29/2 maddesinde gerekli düzenlemeleri yaparak bu tür mükelleflerin belli şartlar altında, belirlenmiş tutarların üzerinde olan ve indirim mekanizması ile telafi edemedikleri KDV tutarlarının yılı içinde belirlenen borçlara mahsuben veya izleyen yılda nakden iade almalarına olanak sağlamıştır.

Abstract

In accordance with Article 28 of Value Added Tax Law, value added tax rate is determined as 10% for each transaction subjects to tax. However, in the same article, arrangements were also made in respect to this ratio can be altered between 1% and 40%, and change authority is given to the Council of Ministers. As a result of the Council of Ministers using these powers, goods deliveries and service deliveries subject to different VAT rates are realized. This case caused that tax discount system, base of VAT, in sense of taxpayers subject to discount rate, activation of tax depending on low rate subject to normal tax rate. In order to eliminate the negativity of this case, goods delivery and services subject to discount rate, in article 29/2 of KDVK making law on behalf of its taxpayers, under certain conditions provides that these taxpayers take refund for its VAT debts which is higher than certain amounts and they cannot compensate with discount mechanism, in on the following year.