Dergiler / Legal Mali Hukuk Dergisi / 2015 / Cilt: 11 - Sayı: 121

İHRAÇ KAYDIYLA TESLİMLERDE TECİL-TERKİN UYGULAMASINDA SON DURUM

(CURRENT STATUS OF DEFERRAL-CANCELLATION APPLICATION FOR DELIVERIES THROUGH EXPORT REGISTRY)

Sayfa
55–77
DOI
—

Özet

Ülkelerin en önemli ve en sağlıklı döviz girdisi ihracattan sağlanmakta olup, ülkeler ihracatı teş vik amacıyla bir takım mekanizmalar oluş turmuş lardır. Ülkemizde oluş turulan mekanizmalardan birisi de ihraç kaydıyla teslimlerde tecil terkin uygulaması olup, Katma Değer Vergisi Kanunu’nun 11/c maddesinde düzenlenmiş tir. Katma Değer Vergisi Kanunu’nun 11/c maddesi hükmüne göre İ malatçı firmalar tarafından, ihracatçı firmalara ihraç edilmek kaydıyla teslim edilen ürünler için, ihracatçı firma tarafından katma değer vergisi ödenmemektedir. Mal bedeli üzerinden katma değer vergisi hesaplanmakta, hesaplanan katma değer vergisine fatura üzerinde yer verilmektedir. Ancak fatura üzerine “Katma Değer Vergisi Kanunu’nun 11/c maddesi kapsamında ihraç edilmek kaydıyla teslim edildiğinden katma değer vergisi tahsil edilmemiştir.” ibaresi düş ülmekte ve alıcıdan katma değer vergisi tahsil edilmemektedir. Satıcı tarafından tahsil edilmeyen katma değer vergisi ilgili dönemin katma değer vergisi beyannamesi ile beyan edilmekte ve vergi dairesi tarafından tarh ve tahakkuk ettirilmektedir. Ancak tahakkuk ettirilen vergi mükelleften tahsil edilmeyip tecil edilmektedir. İhraç kayıtlı teslimlerde tecil-terkin uygulaması ihtiyaridir. Yani imalatçıların katma değer vergisini tahsil ederek malı teslim etmeleri de mümkündür.

Abstract

For states, the most important, and the soundest foreign currency inflow is through export. States have developed certain mechanisms for export incentives. One of the mechanisms developed in Turkey is the application of deferral/cancellation for deliveries through export registry. It is regulated under Article 11/c of the Value Added Tax Law. Under Article 11/c of the Value Added Tax Law, the exporting company does not pay value added tax for products that the manufacturers deliver to the exporters for the purpose of export. Value added tax is calculated at cost; this calculated value added tax is indicated on the invoice. However, on the invoice the statement: “Value Added Tax has not been collected because it was delivered for export as regulated Under Article 11/c of the Value Added Tax Law” is written, and the buyer is exempt from paying value added tax. Value added tax that is not collected by the Seller, it is declared on the related tax period’s tax returns, and it is assessed and accrued by the Internal Revenue Service. (ya da Tax Office). However, the accued tax is not collected from the tax payer, it is deferred. Application of deferral-cancellation for export registered deliveries is optional. In other words, it is also possible for the manufacturers to collect their added value tax, when they deliver their products.