Dergiler / Legal Mali Hukuk Dergisi / 2017 / Cilt: 13 - Sayı: 147

GERÇEK KİŞİLER TARAFINDAN 2016 YILINDA ELDE EDİLEN KONUT VE İŞYERİ KİRA GELİRLERİNİN BEYANI, VERGİLENDİRİLMESİ VE ÖZELLİKLİ DURUMLAR

DECLARATION, TAXATION AND CHARACTERISTICS OF HOUSING AND EMPLOYMENT RENTALS OBTAINED BY 2016 BY REAL PEOPLE

Sayfa
539–561
DOI
—

Özet

Gelir Vergisi Kanunu'nda belirtilen mal ve hakların kiraya verilmesi karşılığında elde edilen gelirler gayrimenkul sermaye iradı (kısaca kira geliri) olarak ifade edilmektedir ve belli koşullarda gelir vergisine tabi tutulmaktadır. Gayrimenkul sermaye iradının mükellefi, kira gelirine konu mal ve hakların sahipleri, mutasarrıfları, zilyetleri, irtifak ve intifa hakkı sahipleri ile kiralanmış bir mal veya hakkın kiraya verilmesi durumunda kiracılarıdır. Gelir Vergisi Kanununa göre mükelleflerce bir takvim yılı içinde o yıla ve/veya geçmiş yıllara ait olarak nakdî veya aynî tahsil edilen kira bedelleri, o yılda elde edilmiş kira geliri olarak kabul edilmektedir. Konut kira gelirleri ile işyeri kira gelirlerinin beyanı ve vergilendirilmesinde bazı farklılıklar bulunmaktadır. Örneğin konut olarak kiraya verilen gayrimenkullerden 2016 yılında elde edilen kira gelirinin 3.800 TL'si gelir vergisinden istisnadır. Bu tutardan daha az bir gelir elde edildiği durumda beyanname verilmez. Ancak istisna haddi üzerinde hasılat elde edilip beyan edilmemesi veya eksik beyan edilmesi hallerinde, bu istisnadan yararlanılması mümkün değildir. Ayrıca ticari, zirai veya mesleki kazancını yıllık beyanname ile bildirmek mecburiyetinde olanlar da bu istisnadan faydalanamazlar. Mükelleflerin sadece işyeri kira gelirleri varsa ve söz konusu işyeri kira gelirleri tutarı (2016 yılı için) brüt 30.000 TL'yi aşmıyorsa, bu kira gelirleri için beyanname verilmesi gerekmemektedir

Abstract

Income derived from the provision of goods and rights specified in the Income Tax Law is expressed as real estate capital income (short term rent income) and is subject to income tax on certain conditions. Property owners are liable for the possession of real estate capital, rented property, right of ownership of property and rights, possession, possession, easement and beneficial ownership of rented property or property. According to the Income Tax Law, rents collected in cash or in kind for the year and / or past years within a calendar year of the taxpayers are accepted as rent income in that year. There are some differences in the declaration and taxation of housing rent incomes and office rent incomes. For example, rent income obtained in 2016 from real estates rented as housing is exempted from income tax of 3,800 TL. No declaration is made in the event of a lower income than this amount. However, it is not possible to make use of this exception in cases where revenue is not declared or declared incomplete. In addition, those who are obliged to declare the commercial, agricultural or professional gain by annual declaration can not benefit from this exception. Taxpayers do not need to give a declaration for these rent incomes if they only have workplace rent incomes and the corresponding rent incomes (for 2016) do not exceed gross 30,000 TL