Dergiler / Legal Mali Hukuk Dergisi / 2020 / Cilt: 16 - Sayı: 183
BİNEK OTOMOBİLLERİN GİDERLERİNE YÖNELİK KISITLAMALARIN DEĞERLENDİRİLMESİ
- Sayfa
- 539–554
- DOI
- —
Özet
Gelir Vergisi Kanunu (GVK)’nun 1. maddesinde yer alan “…Gelir bir gerçek kişinin bir takvim yılı içinde elde ettiği kazanç ve iratların safi tutarıdır” hükmü ile gelirin safi tutarının esas alınacağı belirtilmiştir. Ticari kazanç elde eden gelir vergisi mükelleflerinin ve kurumlar vergisi mükelleflerinin gelirlerinin safi tutarına ulaşabilmek amacıyla elde edilen hasılattan gider olarak indirilebilecek harcamalar GVK’nin 40. maddesinde; serbest meslek kazancı elde eden gelir vergisi mükellefleri için de aynı durum GVK’nin 68. maddesinde hüküm altına alınmıştır. GVK’nin 40. ve 68. maddelerinde yapılan değişiklikle binek otomobillerin iktisap edilmesi ve kiralanmasına ilişkin olarak işletmeler ve serbest meslek erbapları tarafından gider olarak indirilebilecek harcamalara bir kısıtlama getirilmiştir.
Abstract
It is stated that net amount of income is based on with the provision of 1st article of Personal Income Tax (PIT) Act: “Income is net amount of earnings and revenues obtained by a natural person in a calendar year”. The expenditures reduced from the income as expenses to reach the net amount of incomes of personel income tax taxpayers obtaining commercial earning and corporate tax taxpayers are determined in 40th article of PIT Act and the same situation is determined in 68th article of PIT Act for the taxpayers who get self employment income. With the change realized in 40th and 68th articles of PIT, a limitation has brought to expenditures which can be reduced as expenses by businesses and freelances related to acquiring and renting private cars.