Dergiler / Galatasaray Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi / 2019 / Cilt: 1 - Sayı: 1

KAPALI ANONİM ORTAKLIKLARDA YENİ PAYLARIN KÂR PAYINA HAK KAZANMASINDA VE KÂR PAYININ HESAPLANMASINDA ZAMAN UNSURU

THE TIME ELEMENT IN NEW SHARES’ ENTITLEMENT TO DIVIDEND RIGHT AND THE CALCULATION OF THE DIVIDEND IN CLOSELY HELD JOINT STOCK COMPANIES

Sayfa
381–415
DOI
—

Özet

Anonim ortaklıklarda sermaye artırımı ile ihraç edilen yeni payların kâr payından yararlanma zamanının başlangıcı ve kâr payının hesaplanma şekli, Türk öğretisinde ve uygulamada tartışılmaya devam etmektedir. 6762 sayılı mülga Türk Ticaret Kanunu (“ETK”) ile 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu (“TTK”) bakımından bu meselenin çözümü bakımından önem arz eden düzenlemelerde herhangi bir köklü değişiklik yapılmamıştır. Türk Ticaret Kanunu’nun 507 ve 508. maddeleri ışığında, kapalı anonim ortaklıklarda, esas sözleşmede aksine düzenleme yapılmadığı müddetçe, yeni paylar sermaye artırımının tescili tarihinden itibaren kâr payı hakkından yararlanmaya başlar. Kâr payının hesaplanmasında ise, yine esas sözleşmede öngörülmedikçe, kâr payı sermaye için yapılan ödemelere oranla hesaplanır. TTK m. 508/f. 1 doğrultusunda, sermaye için ara ödemelerin zamanı da dikkate alınmalı ve söz konusu ödemelerin yapıldığı zamana göre, zaman oranlama (kıst- el yevm) kuralı uygulanarak kâr payı hesaplaması yapılmalıdır. Halka açık anonim ortaklıklar bakımından, Sermaye Piyasası Kanunu’nun m. 19/f. 3 hükmü ile bu hükme istisna getirilmiştir.

Abstract

The questions as to the determination of the time when newly-issued shares of a joint stock company confer entitlement to dividend and how the dividend must be calculated are still debated among Turkish scholars. The Turkish Commercial Code Law No: 6102 (“TCC”) has not brought fundamental amendments to the related provisions when compared to the former Turkish Commercial Code Law No: 6762, particularly to deliver an answer to such questions. Pursuant to Articles 507 and 508 of TCC, in closely held joint stock companies, newly-issued shares begin to benefit from the dividend right starting from the date of registration of the capital increase. The dividend is calculated by taking into account the payments made for the capital, unless otherwise provided for by the articles of association. In accordance with Article 508/I of the TCC, the time when the interim payments for capital are made should also be taken into consideration, and the dividend must be calculated proportionally. In terms of publicly-held joint-stock companies, Article 19/3 of the Capital Markets Law provides for an exemption to this rule.