Makaleler     Dergiler     Kitaplar    

Zeitschrift für die Welt der Türken / Journal of World of Turks

Yıl 2013 , Cilt 5 , Sayı 2

Makale özeti ve diğer detaylar.

Makale özeti
Başlık :

Kader ve masumiyet filmleri bağlaminda melodram türünün yeniden üretimi

Yazarlar :
Yazar kurumları :
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi1
Görüntülenme :
847
DOI :
Özet Türkçe :

Melodram türü Türk Sineması’nda uzun yıllar boyunca en popüler ve en sevilen tür olarak kendisini göstermiştir. Melodram türü gerek dönemin sansür koşullarıgerekse insanların ilgisi ile yakaladığıpopülariteyi 1970’li yılların ortalarından itibaren yitirmiştir. Fakat melodram türünün, 1990’lıyılların ortalarından itibaren yeniden izleyicisini sinemalara çekmeye çalışan Yeni Türk Sineması’nın öncü yönetmenlerince de gerek anlamsal gerekse biçimsel olarak yeniden üretilmeye devam edildiği görülmektedir. Bu yönetmenlerden Zeki Demirkubuz da kahramanlarınısürüklediği felaket, aşırıduygusallık ve acıçekmeden haz alma gibi melodramatik eğilimleri ile kendi kuşağında farklılaşır. Melodramın toplumsal algılaya yerleşen bu kodlarının, günümüzde de hala devam ettiğinin en önemli göstergelerinden biri de filmler aracılığıyla kültürel temsil alanında üretilmeye devam etmesidir. Çalışma; Zeki Demirkubuz’un 1997 yapımıMasumiyetve onun devam filmi olan 2006 yılıyapımı Kader filmleri bağlamında günümüz Yeni Türk Sineması’nda melodram türünün kodlarının toplumsal olarak içselleştirilen temel kodların hala kullanılmaya devam ettiğini açıklamayıamaçlamaktadır. Örnek filmler tür çözümlemesi yöntemi ile incelenmişfakat film çözümlemelerinde tek bir yöntemin yeterli olamayacağıgerçeğinden hareketle filmlerin toplumsal yapıile olan ilişkilerini anlayabilmek için de sosyolojik çözümleme yöntemi kullanılmıştır.

Özet İngilizce :

The genre of melodrama has manifesteditself as the most popular and the best-loved genre for long years in Turkish cinema. Melodrama lost its popularity due to both censorship and a decrease in people’s interest in mid 1990s. However, it has been seen that melodrama has been reproduced both semantically and stylistically since mid-1990s thanks to the leading directors of New Turkish cinema who have been trying to re-attract their audience to cinema. Zeki Demirkubuz, one of these directors, is different from his generation with his tendencies to draw his characters into a disaster, extreme emotionality and agony. One of the most important indicators of such codes of melodrama very settled in our social perception is the fact that they are still reproduced through films in the cultural realm. The goal of this study is to denote that the codes of melodrama that the basic codes socially internalized are still used in contemporary Turkish cinema in context of the films Masumiyet(1997) and its prequel, Kader(2006) by Zeki Demirkubuz. The exemplary films have been analysed through the method of genre analysis. However, considering the fact that a single method would be insufficient for a film analysis, the method of sociological analysis will be applied to understand the relation of the film with social structure. 

Tam metin (Türkçe) :
Paylaş :
Benzer Makaleler
Yorum Yap
  • Adınız :
  • Güvenlik Kodu :
  • Yorum :