Makale özeti ve diğer detaylar.
Halep, Irak, Suriye, Arabistan ve Mısır bölgelerine yakınlığınedeniyle OsmanlıDevleti için önemli bir yere sahipti. Halep ve Şam şehirleri Osmanlıhâkimiyeti sırasında Suriye’de en fazla eser yaptırılan iki büyük şehir halini almıştır. Osmanlıdöneminde Halep’te inşa edilen büyük külliyelerin banileri olarak, Halep valiliği görevinde bulunmuşolan paşaların imzasınıgörmek mümkündür. Örneğin, Hüsrev Paşa, Halep şehrinin idarecisi olarak bir anlamda yaptırdığıOsmanlıüslubundaki külliye ile Osmanlıdamgasını şehre vurmuştur. Hüsrev Paşa külliyesi 1546 yılında tamamlanmıştır. Hüsrev Paşa’nın bu baniliği öncü olmuştur. Diğer banilerin inşa ettirdikleri külliyeler ile birlikte Halep ticaret merkezi, Osmanlıfethinden sonra kırk yıl içinde iki katıbüyüklüğe ulaşmıştır. Çalışmamızda, Halep’teki Osmanlıhâkimiyeti sırasında, Osmanlısanat patronlarının şekillendirdiği gelenekten yeniliğe geçişsüreci incelenecektir. Bu baniler ile ilgili olarak yapıların kitabelerinden ve çeşitli tarihi kaynaklardan yararlanılacaktır. Sonuçta, Osmanlı valisi sanat patronlarıtarafından kurulan sanatsal ortam ortaya çıkarılmışolacaktır.
Aleppo is so near to Iraq, Syria, Arabia, and Egypt regions, and because of its strategic location, the city had a very important place for Ottoman Empire. Aleppo and Damascus during the Ottoman governance had become the two largest cities of Syria. These Ottoman governors were always the patron’s of these Ottoman complexes in Aleppo. Their pashas titles can be seen from their signatures in the inscriptions. Husrev Pasha, in a sense, as one of the governors of Aleppo had given an order for the construction of an Ottoman style building complex. Husrev Pasha’s complex was completed in 1546. This construction activity should be accepted as a pioneer sample. After that every Ottoman governor patron had took this construction activity as an example. Together with the other Ottoman art patron’s building complexes, the trade center of Aleppo had become two times the size after the Ottoman conquest in forty years. In our study, the process of transition from tradition to innovation which was shaped by Ottoman art patrons during the Ottoman domination in Aleppo will be examined. The information about these patrons according to the inscriptions or other historical archives will be examined. At the end the artistic environment which was established by Ottoman governor art patrons shall be exposed.