Makaleler     Dergiler     Kitaplar    

Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi

Yıl 2011 , Cilt 4 , Sayı 17

Makale özeti ve diğer detaylar.

Makale özeti
Başlık :

Türk halk müziğinde gelenek ve ona ilişkin bir kavram olarak “kanonlaşma”

Yazar kurumları :
Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı1
Görüntülenme :
631
DOI :
Özet Türkçe :

Dinî, dünyevi, geleneksel, yöresel, sözel, çalgısal, ölçülü ve ölçüsüz şeklinde ifade bulan belli nitelikler, Türk halk müziği türüne ilişkin çalışmalarda sıkça konu edilmektedir. Sadece halk müziğine dair karakteristiklerin bir yansıması olarak nitelendirilemeyecek bu nitelikler ve bu nitelikler arası ilişkilerin içyüzünde beliren siluetin bir "matruşka"yı anıştırdığı söylenebilir. Semah, oyun havası, deyiş, türkü, bozlak gibi Türk halk müziği türüne içkin yapılara da paydaşlık eden "gelenek"; içinde, onu bir matruşkayla bağdaştırmaya namzet onlarca gerekçeyi barındırmaktadır ki, bu da bu eğretileme için doğrusu elzem görülmektedir. Bu bağlamda, sözlü kültüre dair olana paydaşlığı Türk halk müziği özelinde irdelenen geleneğin gönderme yaptığı alışkanlık, bilgi, anane, yordam, töre, kültür kalıtı ve davranış gibi olguların aynı bağdaşıklığı veya ilişikliği; kamış, bölüm, eşit, süreğen, tekrar, müzmin, kural, kaide, kanun, mahkeme gibi kavramlar üzerinden de gerçekleştirdiği dillendirilebilir. Gelenek ile sırf müzik alanlı bir bağlama gönderme yapmayan "kanon" arasında bir kesişim alanı olarak nitelenebilecek olan "yineleme"; bu ortama, bu çalışma özelinde Türk halk müziği ve kültürünü davet etmektedir.

Anahtar kelimeler :
Özet İngilizce :

Some specific qualities which can be defined as religious, worldly, traditional, local, instrumental, metrical and non-metrical, are often dealt with in the studies concerning Turkish folk music. These qualities cannot be described just as a reflection of the characteristics of folk music and it could be said that the silhouette that appears inside the relationships of these qualities is evocative of a matrushka. The tradition which shares the structures of Turkish folk music, such as semah, traditional music dance , deyish, folksong and bozlak, contains a lot of rationales available within itself to associate it with a matrushka, for which this seems indispensable for a metaphor. In this sense, it could be uttered that such facts as habit, knowledge, custom, procedure, morals, cultural heritage and behaviour, to which tradition dealt with in Turkish folk music in terms of its share with what is peculiar to the oral culture makes references carries out the same coherence and association over such concepts as kamish, unit, equal, continual, repetition, chronic, rule, regulation, law and court. Repetition, which can be described as a field of inetrsection between the tradition and cannon that does not make a reference to music-related contexts merely, invites Turkish folk music and culture within the context of this study

Paylaş :
Benzer Makaleler
Yorum Yap
  • Adınız :
  • Güvenlik Kodu :
  • Yorum :