Makale özeti ve diğer detaylar.
Millî Mücadele döneminde halkı bilinçlendirme adına genelde basının, özelde dergilerin çok büyük katkıları olmustur. Bu çerçevede Mütareke yıllarının en önemli ilim, fikir, sanat ve edebiyat dergilerinden biri de Dergâh’tır. 15 Nisan 1921-5 Ocak 1923 tarihleri arasında, stanbul’da, toplam 42 sayı çıkan dergi, içeriginden de anlasılacagı üzere Millî Mücadele’ye destek vermistir. Yahya Kemal, Ahmet Hasim, Yakup Kadri, Falih Rıfkı, Halide Edip, Rusen Esref, Abdülhak Sinasi, Ahmet Hamdi gibi isimlerin katkıda bulundugu Dergâh’ta Ahmet Hasim de ilk sayıdan itibaren eserleriyle yer almıstır. Sairin dergide, 1921-1922 yıllarında, biri önceden yayımlanmıs dokuz yazısı, üçü bestelenmis sekiz siiri çıkmıstır. Hasim, Dergâh’ta bulunan nesirlerinde agırlıklı olarak sanat, edebiyat, dil ve imla konuları üzerinde durmustur. Sanatın sosyal ve siyasî cephesinden çok, sahsî ve manevî yönüyle ilgilenen sair, edebiyatta sahihlikten yana olmakla birlikte dil ve imla konusunda yerlesik ve genel kabul görmüs anlayıs ve alıskanlıkların devamını savunur. Bununla birlikte dergide yayınlanan siirlerinde genelde ask, kadın, sevgili, ölüm, çocukluk anıları, tabiat, zaman gibi ferdî konuları isleyen Hasim, Millî Mücadele döneminin zor sartlarında ele aldıgı bu temlerden dolayı elestirilir. Yine de sanat hayatının geneli dikkate alındıgında Ahmet Hasim, muhtemelen bir ortam meselesi olarak, en çok Dergâh mecmuasında yazdıgı, özellikle mensur eserleri ile millî ve manevî degerlerimize sahip çıkmıs, gerek nesirlerindeki, gerekse siirlerindeki içerik, sekil, dil ve üslupla kendi sanatını ortaya koymus, bunlarla edebiyat dünyasında etkili olmustur
During the period of National Struggle, both the press in general and the journals in particular have had great contributions for the purpose of making the public conscious. Within this framework, Dergâh was one of the most significant science, art and literature journals of the armistice years. Between 15 April 1921 and 5 January 1923, the journal published in Istanbul totally 42 issues, as it could be understood from its contents, backed up the National Struggle.Ahmet Hasim has also taken part in Dergâh with his works beginning from the first issue, to which the following names such as Yahya Kemal, Ahmet Hasim, Yakup Kadri, Falih Rıfkı, Halide Edip, Rusen Esref, Abdülhak Sinasi, Ahmet Hamdi have contributed. The poet’s nine prose works, one of which was formerly published, and eight poems, three of which were composed, were published in the journal between 1921-1922. Hasim has mostly put emphasis on the art, literature, language and spelling issues in his prose works in Dergâh. The poet, who was interested in the individual and spiritual aspects of art rather than the social and political aspects, was in favour of being precise in literature as well as standing up for the continuation of understandings and habits that were basic and generally held with regard to the language and spelling. In addition to this, Hasim, who generally used the individual subjects such as love, woman, beloved, death, childhood memories, nature, time in the poems published in the journal, is criticized because he handled in the severe conditions of the National Struggle. Nevertheless, considering his art life as a whole, Ahmet Hasim made a claim to the national and spiritual values both in his prose and poems contents, form, language and style probably as a matter of stage, mostly the prose works he wrote in the journal, Dergâh and he produced his art, which made him prominent in the literature world.