Makale özeti ve diğer detaylar.
Bu makalenin amacı, Batı sanat müzigi ve Türk sanat müzigi olarak adlandırılan, ancak kültürel içerikleri bakımından birçok yönden farklı olan iki kültürel baglamdaki keman çalıcıları arasındaki tınısal algı farklılıgının kültürel ve bilissel boyutlarını ele almaktır. Bu makalenin etnomüzikolojik ve psikoakustik yöntemlerle desteklenen çalısması üç asamada gerçeklestirildi. Birinci asama, ‘görüsmeler’ yoluyla keman çalıcılarının, tınısal beklentilerini söylemsel olarak nasıl tanımladıklarını anlamaya odaklanır. kincisi, tınısal algının kültürel çevreye/baglama göre degisebilen bir bilis düzeyi oldugu varsayımının sınandıgı ‘tınısal tercih testi’ deneyidir. Üçüncüsü, Keman çalıcılarının tınısal beklentilerine uygun bularak en çok tercih ettikleri birer kemanın spektral özelliklerini belirlemek ve bu özelliklerin çalıcıların semantik betimlemeleri ile olan fiziksel baglantılarını anlamak için gerçeklestirilen ‘spektral analiz’dir.
The aim of this paper is to examine the timbral perception difference beetween the violin players from two cultural contexts, named as Western and Turkish art music, and which are different on account of cultural contents,. The work, which is fortified with ethnomusicological and psychoacoustic methods for this paper, realized in three phases. First phase, ‘interviews’ with violin players, focused on determination of semantic descriptions that appropriate for timbral expecations of players. Second phase, experiment of ‘timbral preference test’, aimed to examine hypothesis that “timbral perception is a cognition level which could be change as cultural environment/context”. Third phase, ‘spectral analysis’, to determine spectral characteristics of two most preferenced violin, and to comprehend physical relations of these characteristics with semantic descriptions of violin players.