Makale özeti ve diğer detaylar.
Doğum bütün zamanlarda mutlu bir olay olarak kabul edilen, ebeveyni ve diğer aile bireylerini yakından ilgilendiren önemli bir olaydır. Çağlar boyu doğuma ve onunla bütünleşen süreçlere birtakım geçiş törenleri eşlik etmiştir. Türkiye, coğrafi konumu ve tarihi sebebiyle birçok farklı kültürlerin kaynaştığı bir pota gibidir. Bu nedenle gebelik-doğumloğusalık süreçlerine ait uygulamalarda çeşitlilik görülmektedir. Doğumla ilgili adetlerin, geleneklerin ve bunlara bağlı uygulamaların izleri günümüzde de varlığını sürdürmektedir. Kuşaklar boyu sınanmış olmaktan kaynaklanan bir tür güvenilirliğe sahip olmakla birlikte, bu uygulamalar kimi zaman annenin ve yenidoğanın sağlığını tehdit edebilmektedir. Bu araştırma Mersin ilinde gebelik-doğum-loğusalık süreçlerinde anneye ve yenidoğana yönelik geleneksel uygulamaları ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı olarak yapılan araştırmanın kaynak kişilerini Mersin Üniversitesi Sağlık Yüksek Okulu Ebelik Bölümü üçüncü ve dördüncü sınıfta okuyan, Mersinli olan ve ailesi halen Mersin'de yaşayan 54 öğrencinin, tamamı kadın olan, birer akrabası oluşturmuştur. Veriler literatür taraması sonrasında oluşturulan veri toplama formu ile yüz yüze görüşme tekniği kullanılarak toplanmıştır. Derlenen veriler bilgisayar ortamına taşınarak işlenmiş, değerlendirmeler frekanslar ve yüzdeler üzerinden yapılmıştır. Araştırmamızın kaynak kişilerinin yaşı 50 ve üzerinde olup % 42,60'ı görüşme yapan öğrencilerin anneanneleridir. Loğusalıkta anneye yönelik törensel ve geleneksel uygulamaları yaşamış olanların oranı % 87,00 ve çocukları yenidoğana yönelik olanlara maruz kalmış olanlarınki % 96,30'dur. Gebelikte dönemindeki uygulamalara maruz kalma oranı % 79,60 ve doğum sırasındakilere maruz kalma oranı ise % 53,70'dir. Uygulamaların yaşama geçiriliş sıklıkları, gebelikte aşermeyle ilgili olanlar için % 79,00; gebelikte sakıncalı yiyecekleri yememeyle ilgili olanlar için % 62,70; doğumda anne terliyken saçını yüzüne sürme için % 44,80; loğusalıkta albasmasından korumaya yönelik olarak anne üzerinde gerçekleştirilenler için % 74,40; albasmasından korumaya yönelik olarak yenidoğan üzerinde gerçekleştirilenler için % 100,00; yenidoğanı tuzlama için % 86,50; loğusa şerbeti içme için % 55,10; kundaklama için % 51,90; emzirme döneminde sütün bol olması için yapılanlar için % 68,00 olarak belirlenmiştir.
Birth is almost always accepted as a happy event. It is an important event that relates to both the parents and the other family members, while also increasing respect for the parents within society. Through the ages, traditions and ceremonies have accompanied birth and the stages involving birth. In terms of folklore, our country has cultural variations due to its geography, which explain the variation of perinatal traditional practices. Some beliefs, traditions and practices surrounding birth continue until today. Owing to its geographical position, our country is culturally rich. However, some traditional practices applied to the mother and the newborn during pregnancy, labor and the postpartum period can threaten maternal and fetal health. This study was carried out in order to document traditional practices applied to the mother and the newborn during pregnancy, labor and postpartum in the city of Mersin. Data were obtained by fifty-four 3rd and 4th year midwifery students at Mersin University from their elder female relatives. Data was based on completed questionnaires along with literature support. All the interviews were carried out face to face. Data were evaluated using frequencies and percentages in a computer program. Our sample population consisted of women over fifty years of age. In our study, 42.60% of the interviews were with grandmothers. It was determined that more ceremonial and traditional practices were applied to mothers (87.00%) and newborns (96.30%) during the postpartum period. This was followed by practices during pregnancy (79.60%) and those during labor (53.70%). Practices observed consisted of the following: during pregnancy, cravings for certain foods (79.00%) and not eating harmful food (62.70%); during labor, spreading of the mother's hair on her face; during the postpartum period, for prevention of puerperal sepsis on the mother (74.40%) and on the newborn (100.00%), for increasing breast milk (68.00%), drinking sherbet (55.10%), rubbing the newborn with salt (86.50%) and swaddling (51.90%).