Makale özeti ve diğer detaylar.
Batılılaşma çabalarının başladığı Tanzimat Döneminden sonra oluşan Servet-i Fünûn Edebiyatına yöneltilen eleştirilerden biri de bu ekolün gayrı millî olduğudur. Batılılaşma çabaları Servet-i Fünûn Edebiyatının oluştuğu dönemde siyasi, sosyal ve kültürel alanda kendini hissettirir ve bundan dolayı o dönem üzerinde çalışanlar, Batılı hayatı aksettirdiği gerekçesiyle Servet-i Fünûn Edebiyatını gayrı millî sıfatıyla değerlendirirler. Fakat kültürel değişimler söz konusu olduğunda bir edebiyatın tezahür ettiği toplumu yansıtması gayrı millî olduğunu göstermez. Buna bağlı olarak Servet-i Fünûn Edebiyatının gayrı millî olup olmadığı makalemizin konusunu teşkil etmektedir.
One of the critiques directed to Servet-i Fünûn Literature, which appeared after the Tanzimat period when Westernization efforts started, is that this movement is non-national. Westernization efforts weigh heavily on the period Servet-i Fünûn Literature came into existance in political, social, and cultural fields; therefore, those who have worked on that period assess Servet-i Fünûn Literature with the attribute non-national, on account of its reflecting western lifestyle. However, when cultural charge is the question, a literature's reflecting the society that it emerges from does not necessarily indicate that it is non-national. Consequently, whether Servet-i Fünûn Literature is non-national constitues the subject matter of this article.