Makale özeti ve diğer detaylar.
Klasik Türk edebiyatının aşk-âşık-maşuk üçgeninde âşıklığın göstergelerinden biri de sevgili ve âşığın mektuplaşmasıdır. Bu makalede klasik Türk edebiyatında etkisi büyük olan Çağatay şairi Ali ġîr Nevâyî’nin dört divanı Garâibü’s-sıgâr, Nevâdirü’ş-şebâb, Bedâyiü’l-vasat ve Fevâyidü’l-kiber taranmış, Ģiirlerinde mektup kavramı bütün yönleriyle; vasıfları, çeşitleri, ilgili teşbihler ve mektuplaşma geleneği incelenmiştir. Makale, bu kavramın Nevâyî’nin divanlarında Anadolu sahasındaki Türk şairlerine kıyasla daha geniş yer bulduğunu, bunun nedeninin de şairin yek-ahenk gazel yazmaya verdiği önemden kaynaklandığını ileri sürmektedir.
Concerning the relationships between the lover and the beloved in classical Turkish literature, one of the indications of falling in love is the lover’s communication with the beloved by letter. This paper examines how Ali ġîr Nevâyî, a well-known Chagatai poet who had a remarkable influence on classical Turkish literature, exercised the letter metaphor by focusing on his four divans: Garâibü’s-sıgar, Nevâdirü’ş-şebâb, Bedâyiü’l-vasat. The main argument of the present paper is that the letter metaphore was extremely used in the divans by Nevâyî in comparison to Ottoman poets of classical literature, and that this is due to utmost importance Nevâyî gives to composing yek-ahenk gazals