Makale özeti ve diğer detaylar.
Bu çalışmada, modern Türk şiirinin en önemlisi isimlerinden biri olan Ahmet Haşim’in “Bir Günün Sonunda Arzu” adlı şiiri sebebiyle kendisini eleştirenlere cevaben kaleme aldığı ve genel itibariyle poetikasını anlattığı Şiir Hakkında Bazı Mülahazalar adlı yazısında sıklıkla bahsettiği “vuzuh” konusu ele alınmaktadır. Şair, Şiir Hakkında Bazı Mülahazalar’ın temelini iki önemli kavram üzerine kurar: Mana ve vuzuh. Bunlar, her ne kadar birbirini tamamlayan kavramlar da olsa, tek başına “vuzuh” kavramının Haşim için ne ifade ettiğini görmek ve şiirindeki önemini anlamak için salt bir değerlendirme yapılmalıdır. Ancak incelemede, gerek duyulan noktalar için, şairin “mana” hakkındaki fikirlerinden de yararlanacaktır. Bu nedenle, çalışmanın esas konusu olması itibariyle poetika’nın vuzuh ile ilgili kısımlarında dikkatimizi çeken bazı kavramlar üzerinden yorum yapılarak Haşim’in bu konudaki tavrı elden geldiğince ortaya konulacaktır. Dikkat çeken bu kavramlar, inceleme içerisinde ayrı bir alt başlık halinde açıklanarak tek tek ele alınmaya çalışılacaktır. Çalışmanın esas noktası olarak belirlenen “Ahmet Haşim’e göre vuzuh nedir? Vuzuh’un şiirdeki yeri nedir; olması mı, olmaması mı gerekir? Haşim’in bu meselede kendi şiir anlayışı bakımından çelişkiye düştüğü noktalar var mı? Kendisini kapalı şiir yazmakla suçlayanlara hangi cevabı vermiştir? Şiirinin muğlak olup olmadığı konusundaki fikri nedir?” gibi sorulardan hareket edilerek konu, irdelenmeye çalışılacak; böylece şiirde vuzuh kavramın Haşim’ce nasıl değerlendirildiğine ve açıklandığına ulaşılacaktır.
In this study, “vuzuh” (clearness), which Ahmet Haşim, one of the most important names in Turkish poetry, wrote as a response to the critics, who criticised his poem named “Desire at the End of a Day” and he often mentioned in his article named Some Thoughts on Poetry expressing his own poetics, will be dealt. The poet set the basis of Some Thoughts on Poetry on two important concepts; Meaning and clearness. Although these are supplementary concept to each other, a separate analysis should be done in order to see what “clearness” means for Haşim and to understand what importance it has in his poetry. However, in this analysis his opinions on “meaning” will be benefited for the necessary points. Hence, Haşim’s approach on the matter will be tried to be presented by interpreting some attention-grabbing concepts of the parts of the poetics relating to the clearness as it is the primary subject of this work. These attention-grabbing concepts will be dealt with one by one under different subheadings in this study. The matter will be examined with the questions such as “What is clearness in Haşim’s opinion? What is the place of clearness in poetry; should there or should there not be? Is there any point that Haşim is in a dilemma? What answers does he give to the critics, who accuse him of writing inexplicit poems? Does he think his poems are ambiguous or not?”. Hence how the concept of clearness in poetry is evaluated and expressed by Haşim will be explored.