Makale özeti ve diğer detaylar.
Walter Benjamin'in, "Tarih Felsefesi Üzerine Tezler" isimli anlaşılması zor çalışmasında izini sürdüğü hedef nedir?1 Benjamin'in arkadaşı Gershom Scholem'e göre, "Tezler," onun, antlaşmanın "şokundan uyanmasını sağlamıştır."2 "Tezler," Scholem'e göre, Benjamin'in tarihsel materyalizmden nihai anlamda kopuşunu ve kendi erken dönem düşüncesinin metafizik-teolojik ilgilerine geri dönüşünü imler: "Tezler"in, tarihsel materyalizm ile birlikte geride bıraktığı şey, "yalnızca termini technicinin ironik ilişkisi,"3 ile "tarihsel materyalizmden geriye, terimin kendisi dışında çoğunlukla bir şey kalmaz"4 ifadesidir. Aslında tezlerin anlaşılmazı kolay olmayan özü, Scholem'e göre, aşkınlığa sıçrama umududur.5 Scholem, yorumunu desteklemek için, Benjamin'in tarihsel materyalizm ve teoloji arasında bir ittifak önerdiği ilk tezden alıntı yapar. Tarihsel materyalizm, eğer kazanmak istiyorsa, teolojinin kılavuzluğuna başvurmalıdır. Tarih, tarihsel materyalizmin, aslında teolojinin görünmez eli tarafından kontrol edilen önemsiz bir kukla olmasına rağmen, kumandan olmak üzere ortaya çıktığı bir satranç oyununa benzemektedir.6 Scholem'in tezleri kavrayışında, tarih meleği (9. tezde) tarihin parçalarını yeniden bütün haline getiremez ve bundan dolayı Benjamin, son tezde, meleğin başarısız olması gereken yerde –yani, tarihin telafisinde, bulunabilecek tek kişi olan Mesih'e başvurmuş olmalıdır.7 Bu kavrayışta, Benjamin, maddi kategorilerin parçalanması için mücadele eden, en sonunda da Yahudi teolojisinin Mesih'i için tarihsel materyalizmin meleğini terk eden başarısız bir teolog olarak gözükür.