Makale özeti ve diğer detaylar.
Das Heroische ist über die Jahrhunderte hinweg einem ständigen Wandel unterzogen. Kein Held unserer Zeit ähnelt auch nur im Geringsten den antiken Helden oder den Helden der Neuzeit. Helden der Mythologie sowie fiktive Helden passen sich der Zeit an. Währe nd in der Romantik ein Ta ugenichts oder Peter Schlemihl interessante Helden - Figuren abgaben , sind Peter Petrelli , Sylar (Fernsehserie „ Heroes “ ) , Spiderman oder Neo (US - Spielfilm „Matrix“) die aktuellen Helden . Auch Superman hat keineswegs an Aktualität verloren. Tragisch - antiken Helden wie Elektra begegnen wir auch im Zeitalter des Datenflusses. Wichtig ist allerdings inwieweit sich Helden und die Auffassung von Heldentum geändert haben. Ziel dieses Beitrags i st es das aktuelle Verständnis von „Held“ zu studieren und darzulegen wie unterschiedlich es zu früheren ist . Hierfür wird die Veränderung des Heldentypus mittels Literatur und Mythologie exemplarisch dargestellt. Ziel ist es die Veränderung en und die mögl ichen Gründe und Ursachen zu untersuchen. Hierbei sind auch Begriffe wie Held und Antiheld neu aufzunehmen, weil sich auch das Bild des Antihelden über die Jahre verändert hat. Neben den harmlosen Antihelden der Romantik, die sich dem Bildungsideal der Kla ssik (Wilhelm Meister) entgegensetzten (Taugenichts), sind die heutigen Antihelden etwas komplizierter, wie zum Beispiel der US - Serien - Held „Dexter“.
Kahramanlık olgusu yüzyıllar boyunca sürekli değişime uğramıştır. Günümüzün kahramanları eskinin kahramanlarıyla en ufak benzerlik göstermemektedir. Mitolojinin kahramanları olduğu kadar, kurgu kahramanlar da zamana uyum sağlamışlardır. Romantik dönemde bir Sergüzeşt ya da Peter Schlemihl, ilginç kahramanlık figürleri iken, güncel kahramanlarımız Peter Petrelli, Sylar ( “ Heroes“ dizisi ), Örümcek Adam veya Neo ‘dur ( ABD yapımı uzun metrajlı film “ Matrix“). Süpermen de güncelliğini yitirmemiştir. Elektra gibi antik trajedya kahramanları , veri akışı çağında da güncelliğini korumuştur. Ancak, asıl önemli olan kahramanlık olgusu algısındaki değişimdir. Bu çalışmanın amacı “kahraman“ olgusunun zaman içinde geçirdiği evreleri gözler önüne sererek değişimin olası nedenleri üzerinde durmaktır. Bu amaçla edebi ve mitolojik kahramanlık tipolojilerinden örneklerle değişim görselleştirilmeye çalışılmıştır. Aynı zamanda bu değişimin nedenleri irdelenmiştir. Bu bağlamda kahraman, anti - kahraman gibi kavramlar da ele alınarak uğradıkları anlamsal değişimler gösterilmeye çalışılmıştır . Örneğin bir Romantik dönemin anti kahramanı Sergüzeşt’in yanında ki yegâne tersliği dönemin eğitim ideallerine karşı çıkmaktır, ABD’li dizi kahramanı “Dexter“ gibi günümüzün anti - kahramanları daha karmaşık yapıdadır.