Makaleler     Dergiler     Kitaplar    

Sûfî Araştırmaları-Sufi Studies

Yıl 2013 , Cilt 4 , Sayı 7

Makale özeti ve diğer detaylar.

Makale özeti
Başlık :

“bilen susar, bilmeyen konuşur”: yavuz turgul’da doğu düşüncesi

Yazarlar :
Yazar kurumları :
Akdeniz Üniversitesi1
Görüntülenme :
812
DOI :
Özet Türkçe :

Yavuz Turgul, kendisini Dogulu bir sinemacı olarak tanımlar. Buna karsın, Turgul’un filmleri yogun biçimde toplumbilimsel (“Batı ekseninde”) bir okumaya tabi tutulmustur. Bu çalısma, Yavuz Turgul Sineması’nı kesfetmek yolunda bakıs açısını degistirerek, yüzünü Dogu’ya çeviriyor. Yavuz Turgul, dünyayı, her ne kadar zıtlıkları kendi içinde tasıyan tek bir varlık olarak tahayyül etmeye yatkınsa da, sık sık Dogu ve Batı diyerek ikiye ayırır. Ona göre bilenler Batı, sezenler ise Dogu’nun ruhunu temsil ederler. Yavuz Turgul ile yapılan söylesiler incelendiginde, yönetmenin; söyleyenin degil, ancak “görenin gördügü” elle tutulmayan mistik bir dünya ile iç içe oldugu anlasılmaktadır. Turgul bu söylesilerde farkındalık, kendiligindenlik, bilgelik, saman davulu, Vahdet-i Vücud, Tao ve Zen Budizm’inden söz açar. Dogu düsüncesi altında topladıgı Lao Tzu, Buda, Hallac-ı Mansur, (bn’ül Arabi, (hvan-ı Safa, Yunus Emre ve Seyh Bedrettin’in isimlerini anar. Yavuz Turgul’un, Dogu’dan ne anladıgına odaklanılan bu çalısmada da; yönetmenin, Dogu düsüncesi perspektifi içinde telaffuz, isaret veya ima ettikleri bütünlüklü biçimde bir araya toplanarak, filmleriyle baglantılar kurulmaya çabalanmaktadır.

Özet İngilizce :

Yavuz Turgul defines himself as an easterner cinematographer. Despite that, Turgul's films are mostly subjected to sociological (“West centered”) readings. This paper transforms it's point of view in order to explore the cinema of Yavuz Turgul, and directs it's attention towards the East. Yavuz Turgul; despite that he is inclined towards perceiving the world as a single entity that contains opposites within, abruptly divides the world in two as the East and the West. Those who know represent the West and those who rely on intuition represent the East according to him. When interviews made with Yavuz Turgul are examined, it is understood that the director is in relation with an intangible mystical world that not the talker but “the seer” sees. Turgul mentions awareness, spontaneity, wisdom, shaman drum, Unity of the Body, Tao and Zen Buddhism in these interviews. He reminisces to Lao Tzu, Buddha, Hallac-ı Mansur, (bn’ül Arabi, (hvan-ı Safa, Yunus Emre and Sheikh Bedrettin whom he gathers Eastern idea. The focus of the paper is on Yavuz Turgul's particular comprehension of the East; articulations, directions and allusions of the director in an Eastern idea perspective are gathered and relations respective to his films are studied.

Anahtar kelimeler :
Paylaş :
Benzer Makaleler
Yorum Yap
  • Adınız :
  • Güvenlik Kodu :
  • Yorum :