Makale özeti ve diğer detaylar.
Sanat, uzun tarihi gelişimi boyunca sürekli değişime uğramıştır. Buna bağlı olarak sanatta kullanılan araç ve yöntemler de zaman içerisinde kavramsal olarak değişmiştir. Bu değişimin yoğun olarak görüldüğü alanlardan biri de şiirdir. Farklı sanat türlerinde kullanılan yöntemlere başvurularak şiirde yeni yöntem arayışlarına gidilmiştir. Bunlardan biri de şiiri görselleştirme, ona görsellik katma yöntemidir. Görsellik, şiirsel metnin farklı bir biçimde düzenlenmesini sağlarken aynı zamanda metnin bildirişim olanaklarını, onun anlamsal ve sezgisel temelini de genişletir. Sözel ögelerle birlikte görsel ögelerin de şiire girmesiyle yeni bir tür olan görsel şiir ortaya çıkar.
The 2nd half of the 20th century witnessed the profound alteration of the aesthetical conception all over the world along with all means and manners, employed in art being drawn to a change as well. Verse was that art of letters, which had mostly experienced the change aforementioned. Grammar counting on the traditional style of verse – as a direct consequence of imposing restrictions on verse – failed to achieve aesthetical conception then and the requirements coming forth accordingly, which resulted in a search for new and unrevealed style in verse. Manners implemented in different types of art were referred, for which a brilliant example would be the "visualisation of poem". This work studies the extent and significance of visuality in contemporary Russian verse as well as those manners determined to visualise verse.