Makaleler     Dergiler     Kitaplar    

International Journal of Environmental and Science Education

Yıl 2012 , Cilt 7 , Sayı 1

Makale özeti ve diğer detaylar.

Makale özeti
Başlık :

Pathways for learning from 3d technology

Yazar kurumları :
Department of Psychology, CSUDH1
Görüntülenme :
735
DOI :
Özet Türkçe :

The purpose of this study was to find out if 3D stereoscopic presentation of information in a movie format changes a viewer's experience of the movie content. Four possible pathways from 3D presentation to memory and learning were considered: a direct connection based on cognitive neuroscience research; a connection through "immersion" in that 3D presentations could provide additional sensorial cues (e.g., depth cues) that lead to a higher sense of being surrounded by the stimulus; a connection through general interest such that 3D presentation increases a viewer's interest that leads to greater attention paid to the stimulus (e.g., "involvement"); and a connection through discomfort, with the 3D goggles causing discomfort that interferes with involvement and thus with memory. The memories of 396 participants who viewed two-dimensional (2D) or 3D movies at movie theaters in Southern California were tested. Within three days of viewing a movie, participants filled out an online anonymous questionnaire that queried them about their movie content memories, subjective movie-going experiences (including emotional reactions and "presence") and demographic backgrounds. The responses to the questionnaire were subjected to path analyses in which several different links between 3D presentation to memory (and other varia-bles) were explored. The results showed there were no effects of 3D presentation, either directly or indirectly, upon memory. However, the largest effects of 3D presentation were on emotions and immersion, with 3D presentation leading to reduced positive emotions, increased negative emotions and lowered immersion, compared to 2D presentations.

Özet İngilizce :

Bu çalışmanın amacı bir film formatında bilginin 3D stereoskopik sunumunun izleyenin film içeriğine yönelik tecrübesini etkileyip etkilemediğini ortaya çıkarmaktır. 3D sunumdan hafıza ve öğrenmeye dört yol düşünüldü: bilişsel nörobilim araştırmalarına dayanan bir doğrudan bağlantı; bir gömülü bağlantı ki 3D sunumlar artı duyusal ipuçları sağlayabilir (örneğin, "derin ipuçları") ki bunlar uyartı tarafından sarılmış daha yüksek duyumlara neden olabilir; genel ilgi aracılığı ile bir bağlantı ki bu 3D sunumu bir izleyenin ilgisini daha fazla uyarana yöneltmesine neden olabilir (örneğin, "katılım"); bir sıkıntı aracılığı ile bir bağlantı ki 3D şaşılığı katılıma ve hafızaya engel olur. Güney Kaliforniya'da film tiyatro-sunda iki boyutlu ve üç boyutlu filmleri izleyen üç yüz doksan altı katılımcının hafızaları test edildi. Bir filmi seyrettikten sonraki üç gün içerisinde katılımcılar; film içeriğine yöne-lik hafızaları, duygusal reaksiyonları ve varlık durumlarını içeren öznel film tecrübeleri ve demografik temellerini ortaya koyan bir anket doldurdular. Anket cevapları 3D sunumların hafızaya ve diğer değişkenlere araştırıldığı farklı bağlantıları olan pat (yol) analizine tabi tutuldu. Sonuçlar, doğrudan ya da dolaylı olarak 3D sunumunun hafıza üzerinde hiç bir etki-sini ortaya koymadı. Fakat 3D sunumunun en büyük etkileri duygular ve gömülüm için or-taya çıktı ki burada 2D sunumlarla karşılaştırıldığında 3D sunumlar daha düşük olumlu his-lere yol açarken olumsuz hisleri arttırdı.

Tam metin (Türkçe) :
Paylaş :
Benzer Makaleler
Yorum Yap
  • Adınız :
  • Güvenlik Kodu :
  • Yorum :