Makale özeti ve diğer detaylar.
Bu araştırma, XX. yüzyılın önemli bestecilerinden olan Selâhattin Pınar eserlerin-de ve çağdaşı bestekârlarda Hicâz makamının nasıl kullanıldığını ortaya çıkarmak, bu bes-tecinin dönemin diğer bestecilerinin eserleriyle benzer ve farklı taraflarını tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla, Aksak usulünde bestelenen toplam kırk sekiz eser “Bilgi-sayar Destekli Analiz Yöntemi” ile incelenerek “ses alanı”, “perdelerin kullanım sıklığı”, “süre değeri” ve “seyir analizi” bakımından geleneksel makam yapısına uygunlukları ve farklılıkları tespit edilmiştir. Araştırma büyük ölçüde istatistik sayım ve ölçümlere dayan-maktadır.
This research has made in order to determine the usage of hicaz maqam in the works of Selahattin Pınar and his contemporaries, also to distungish differences from each other. Through this objective, 48 songs which are composed in Hicaz modal tone and Aksak rhythm belonging to one of the 20th century composer; Selahattin Pınar and his era’s composers, are viewed by “Computed Aided Analyse Method” upon “register”, “frequency of use of musical notes”, “period value”, “melodical progression analyse”. As a result of this study, these songs harmonies and differences with traditional modal tone structure are detarmined. This research is based mainly on statistical counts and measurements.