Makale özeti ve diğer detaylar.
In this project high school students in Konya facilitate oral history interview techniques to learn more about two local traditional artists lived in Konya. The work was oral art history study with students who visited the local artists at their studios. The students had asked about their arts and their life to learn more detail. Local artists visited were Mehmet Girgiç, one of the last traditional feltmaker in Konya and Mevlüt Çiller, famous kundekari, woodcarving, artist in Turkey. These two artists answered the students’ questions comprehensively and sincerely. The students saw the artists personally and spoke with them; they smelled the artists’ studio environments. They observed the artists’ products and they touched the art works. This study provided the students that they never forget these experiences in their lifetime. The effects of the oral art history experiences on the students were prevailing, students seamed that they uncover a new dimension in their cultural background. A few weeks after the interview, a survey was conducted to ascertain if the students could remember the aims and details of the interviews. It was observed that, students remembered most of the questions they asked and they described what had happened during the interviews. This results presents us that oral history which is one of the effective educational methods in effective learning could be used in art education as well.
Bu çalışma içeriğinde Konya’da lise seviyesindeki öğrencilerin yerel iki zanaatkarla yaptıkları görüşme ele alınmıştır. Sanat eğitiminde sözlü sanat tarihini (görüşme tekniği) ele alan bu çalışmada öğrenciler sanatçıları çalıştıkları atölyelerde (işyerlerinde) ziyaret ederek zanaatkarların kendileri ve ortaya koydukları ürünleri hakkında sorular sormuşlardır. Geleneksel sanatçılar olarak seçilen Keçe ustası Mehmet Girgiç ve Kündekari ustası Mevlüt Çiller öğrencilere verdikleri cevaplarda samimi olmuşlar ve detaylı bilgiler vermişlerdir. Öğrencilerin atölyeleri kokusuyla, tozuyla hissetmeleri ve ürünlerin nasıl ortaya konulduğunu bu işi yapan sanatçıdan öğrenmeleri onların bu görüşmeyi unutmamalarını sağlayacaktır. Öğrencilerin yaşadıkları yörede bulunan kültür ürünlerini fark etmeleri ve sanatçıların onlarla konuşmaları geçmişlerinden bahsetmeleri, öğrenciler üzerinde etkili olmuştur. Bu görüşmeden birkaç hafta sonra görüşmeye katılan öğrenciler üzerinde yapılan anket çalışmasında öğrencilerin görüşmeyi ve gördükleri yerel sanat dalını hatırlamaya devam ettikleri gözlenmiştir. Böylece ezbersiz öğretim konusunda uygulanan yöntemlerden olan görüşme tekniğinin sanat eğitiminde kullanılabileceği görülmüştür.