Makale özeti ve diğer detaylar.
Engellilik sorunu, sadece psikolojik, sosyolojik, tıbbi ve ekonomik değil aynı zamanda teolojik temelleri de bulunan çok boyutlu bir meseledir. Teolojik perspektiften meseleye bakıldığında “Allah her şeye gücü yeten, adalet ve hikmet sahibi bir varlık olmasına rağmen engellilik gibi bir olgu niçin vardır?” sorusu merkezinde konunun tartışıldığı görülmektedir. Kelam geleneği içerisinde engellilik sorununa Allah-kötülük ilişkisi bağ-lamında mantıki ve rasyonel açıklamalar yapılmıştır. Mutezile meseleyi “adalet” ilkesi bağlamında, Eş’ari düşünce “malikiyet” ekseninde, Maturidiler ve İbn Teymiyye, İbn Kayyım el-Cevziyye gibi âlimler ise “hikmet” odaklı açıklama temayülü göstermiştir. Elinizdeki makale, bu bakış açılarından hareketle kelamî düşüncede engellilik sorununa nasıl bir yaklaşım sergilendiğini ortaya koymayı amaçlamaktadır.
Disability issue is not only psychological, social, medical and economic, but it has also a multi-dimensional issue which exists the theological foundations. From a theological perspective, the subject is discussed in the center of the question “God almighty, wisdom, justice, and why an entity, although there are cases such as disability?” Logical and rational explanations have been made for disability matter in the context of Allahtheodicy relationship in the tradition of Kalam. Disability issue has been explained in the context of “justice” by Mu’tazilite, and in the axis of “possession” by As’arite, and in the centre of “wisdom” by scholars like Maturidite theologians, Ibn Taymiyyah, Ibn Qayyim al-Jawziyya. The present article aims to introduce how the problem of disability has been approached in Kalam by moving from these viewpoints.