Makale özeti ve diğer detaylar.
Bu çalışma, Diyarbakır’ın Çermik ilçesinde varlığını sürdüren “iğne oyacılı-ğı”nın dününe ve bugününe ışık tutmayı amaçlamaktadır. Yörede geçmişyıllarda, “iğne oyacılığı” sanatının ihtişamlı dönemler geçirdiği, muhtelif koleksiyonlardan elde ettiğimiz oya modellerinden anlaşılmaktadır. İnce bir işçilikle işlenen ve kız çeyizlerinin en nadide parçalarını oluşturan iğne oyaları, yörenin değişen sosyal ve kültürel dokusu nedeniyle kaybolmaya yüz tutmuşdurumdadır. Yazma kenarlarını süsleyen Çermik iğne oyalarının yeni tasarımlarla kullanım alanlarının genişletilmesi, günümüzde bir zorunluluk haline gelmiştir. Tekstil sektöründe, bilhassa ev dekorasyonu, giyim, aksesuar gibi eşyalarda sıra dışı ve özgün örnekler oluşturmak maksadıyla “iğne oyaları” kullanılabilir. Böylelikle bir taraftantekstil sektörünün yöresel kültür açısından zenginleşmesi sağlanacak diğer taraftan “iğne oyacılığı” sanatının yok olmasının önüne geçmek mümkün olacaktır.
This work is aiming to lighting up the needlework’s past and now which continues its existence in Diyarbakir’s Cermik district. In neighbor, “needlework” had magnificent periods at past years that we can see from some needle models getting various collections Needle lace which is picked out diligently and is composed the precious items of girl’s dowers, is getting lost because of neighbor’s various social and cultural structure. It has been an obligation that Cermik needleworks which decorates the edges of scarf, expand the usage extents in textile sector, needleworks can be used especially in home decorations, clothing and accessories due to compose extraordinary and original samples. Thanks to this, it will be both enrichmentthe sector in terms of endemic culture and can be possible to pull ahead the extinction of “needle works”.