Makale özeti ve diğer detaylar.
Balıkesir’de bazı bölgelerde öleceği anlaşılan kadınlara yaşarken, bazı bölgelerde ise ölümünden hemen sonra kına yakılmaktadır. Balıkesir’deki ölüye kına yakma geleneğini anlamı, işlevi ve yapısal özellikleri ile ele alan bu çalışma, Balıkesir’in birçok bölgesinden yapılan derlemeler üzerine kurulmuştur. Derleme yapılan 29 yerde ölüye kına yakma geleneği karşımıza çıkmıştır. Bu yerler arasında şehir merkezine bağlı köyler olduğu gibi, Balı-kesir’in ilçelerine bağlı köyler de bulunmaktadır. Manav, Yörük, Türkmen, Gürcü, Çepni ya da Muhacir olan kaynak kişilerle görüşülmüştür. Uygulama, hem Sünnilerde hem de Alevilerde karşımıza çıkmaktadır. Erkeklere ise kına yakılmamaktadır. Kına ile Müslümanlık arasında sıkı bir bağ kurulmaktadır. Bu gelenek bugün yalnızca köylerdeki yaşlı kadınlar tarafından bilinmektedir. Gençler ve şehir merkezlerinde yaşayanlar ölüye kına yakma geleneğini bilmemektedirler.
In some region of Balikesir just before dying or after dying for the women as a tradition Henna will be applied. This study includes many interview results showing that meaning, function and properties of the Henna application in different region of the Balikesir. In more than 29 different regions Henna traditions have been investigated. Some of the regions were far from the city centre as well as some of them were villages near the city. During the survey many different clans such as “Manav”, “Yörük”, “Türkmen”, “Gürcü”, “Çepni” or “Muhacir” have been interviewed. It is found that the Henna application traditions are common in Sunnies (Sünni) and Alawites (Alevi). Henna is not applied to the man it is kind of tradition only for women. Applying Henna is usually related to the religious belief. A close link between Islam and henna is established. Nowadays, this tradition is only known by the elderly women. Youngsters and people who are living in the city centre do not have any idea about this tradition.