Makale özeti ve diğer detaylar.
Türk destanlarında kahramanın ana rahmine düsmesinden itibaren baslayan olaganüstü özelliklerin tasviri; yurdunu ya da ailesini bir düsman saldırısından kurtarması, sevgilisine ulasması ve yurduna geri dönmesi noktalarında devam eder. Bu tek yönlü anlatı çizgisi adeta açılım-çözüm, sorun-çözüm, kaos-kozmos seklinde sürer ve kahramanın merkezde oldugu bir yapıdadır. Türk destanlarında kahramanın sevgiliye ulasmak için sınava tabii tutulması ya da onun için mücadeleye girmesi hayli belirgin bir motiftir. Bu motifin ilerde olusturulabilecek Türk kahraman kalıbına dahil edilecegini düsünüyoruz. Bu çalısmada bu motifin tiplerini ortaya koymaya çalısacagız. Seçmis oldugumuz metinler “Kan Turalı”, “Bamsı Beyrek”, “Alpamıs”, “Alpamısa”, “Alpamıs”, “Alday Buuçu”, “Çeçen Kara Möge”, “Boktu Kiris Bora Seeley”, “Ural Batır”, “Kozın Erkes” gibi epik karakterli destan metinleridir.
Depiction of the extraordinary features since the fall of the hero from the womb in
Turkish epics continues the point of recovery from hostile attack on the residence or family, to reach his lover and return to homeland. This one-sided narrative, takes almost the form of opening-solution, problem-solution, chaos-cosmos and in structure that the hero in the center. Testing hero for reach his lover or fight for her is quite clear theme. We think that this motif will be included in the pattern of Turkish hero that can be created in the future. In this study we will try to demonstrate that this motif types. The chosen texts are epic character as “Kan Turalı”, “Bamsı Beyrek”, “Alpamıs”, “Alpamısa”, “Alpamıs”, “Alday Buuçu”, “Çeçen Kara Möge”, “Boktu Kiris Bora Seeley”, “Ural Batır”, “Kozın Erkes”.